Mikroregion Votice

Archiv novinek

Projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání reaguje semináři na potřeby pedagogů škol v ORP Votice

úno 13, 2017

Na území ORP Votice je od 1. 5. 2016 realizován Místní akční plán rozvoje vzdělávání. Jeho smyslem je podporovat spolupráci škol v území, plánovat aktivity a společně rozvíjet vzdělávání na Voticku. Projekt vede tým Mikroregionu Voticko společně se zástupci škol, neformálních vzdělavatelů a volnočasových organizací.

 

Jednou z důležitých aktivit je pořádání kvalitních seminářů a kurzů, které vzdělavatelé na společných setkáních považují za potřebné a rozvíjející v profesi. Na pracovních skupinách pro MŠ a ZŠ, které díky projektu vznikly, se potřeby dovzdělávat se v určitých tématech řeší a za pomoci odborného konzultanta pana Tomáše Feřteka jsou vyhledáváni kvalitní lektoři, kteří pedagogům škol a školek v ORP  předávají své znalosti.

20. 5. 2016 odstartoval sérii seminářů ředitel ZŠ Chraštice Karel Derfl, který s řediteli místních škol řešil téma Jak efektivně využít čas a peníze při řízení změny ve škole. Pan Derfl je ředitelem venkovské školy a tedy mohl sdělovat své zkušenosti, se kterými se ředitelé škol v ORP Votice také potýkají.

9. 9. 2016 byl ve spolupráci se ZŠ a MŠ Votice uspořádán seminář Respektovat a být respektován, kterého se zúčastnilo téměř 50 pedagogů z mikroregionu Voticko. Účastníkům byl nabídnut pohled na širší souvislosti mocenského a respektujícího pojetí výchovy, vzdělávání a komunikace.

Ke konci školních prázdnin hostila ZŠ a MŠ Jankov lektorku Mgr. Šárku Sohrovou, která přednášela pedagogům škol ORP téma Jak efektivně sestavit individuální plán, kterým pomohou zmírnit znevýhodnění žáků se specifickými potřebami a umožnit jim podat výkon v rámci výuky.

V listopadu proběhly dva bloky dvouhodinového semináře Čtenářských dílen pod vedením Mgr. Jany Feřtekové – lektorky kurzů Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Pedagogům bylo předvedeno jak vést čtenářskou dílnu, aby děti opravdu motivovala ke čtení, a jakým chybám je dobré se vyhnout. Zároveň si seminář představil další metody a techniky, jak podporovat čtenářství a sdílení čtenářských zážitků mezi spolužáky na prvním i druhém stupni základní školy.

Zatím posledním seminářem, který se uskutečnil 2. 2. 2017 byl Úvod do Hejného metody pro MŠ s lektorkou Evou Šubrtovou. Tento čtyřhodinový seminář byl pedagogy mateřských škol velice pozitivně hodnocen. V současné době na základě velkého zájmu řeší realizační tým projektu pokračující blok semináře, který by mohl v podobě letní školy nabídnout hlubší a souvislejší znalosti.

Další plánovanou vzdělávací aktivitou je seminář na téma Komunikace s rodiči, o který jeví zájem všechny ZŠ v ORP Votice, který budou lektorovat PhDr. David Čáp - psycholog a speciální pedagog, který působí na Filosofické fakultě UK a věnuje se otázkám chování a komunikace, mimo jiné i v souvislosti se šikanou a Miroslav Hřebecký, manažer vzdělávání z organizace EDUin. Seminář ukáže pedagogům, jak komunikovat a spolupracovat i s problémovými rodiči. Za pomoci zkušeného psychologa a pedagoga si učitelé a učitelky prakticky vyzkouší způsoby konstruktivní komunikace, která prospěje vztahům školy s rodiči a umožní jim lépe řešit problémy. Na základě absolvování semináře Komunikace s rodiči bude pak zástupcům škol nabídnuta možnost společně vytvořit tzv. krizový manuál pro školy, aby mohl být využíván v rámci komunikace s rodiči, při řešení stížností rodičů apod.

Jan Počepický